Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nagy Zoltán :Differenciált tanulás szervezése - tanulmány

2009.11.29

 

Differenciált  tanulás    szervezése

 

 EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD”

hetének rendezvényeihez kapcsolódó projekt feladatsor.

 

                                                     Tégy mások örömére,

      s jutalmad önnön örömöd .

 

/ bemelegítésként: ügyességi gyakorlat- hóembert rakunk ki/

/ minden gyermek kap egy borítékot, benne feldarabolt képek különböző

nehézségi fokkal /- differenciálás

 

Villámfeladat:- Rakjátok össze!

Gyors siker - felvillanyozza Őket.

Célkitűzés- motiváció- megerősítés:

Az órák feladata az iskolai rendezvényre dekoráció készítése, melyet

   nem csak az iskola tanárai, diákjai látnak de a sok meghívott vendég is.

Ezzel a saját munkával segítik elő a gyerekek a nagyszabású rendezvény sikerét. Fontosságuk tudatában motiváltságuk igen jó!

- Mielőtt nekilátnánk a fontos feladatunknak, beszélgessünk a színekről.

A színekkel kapcsolatos ismereteiket kérdésekkel, csoportosításokkal, táblai szó és

színkártyákkal ismétlik át, illetve elevenítik fel.

 

 

DIFFERENCIÁLÁS:

Egyéni és csoportos munkamenet, mivel több korosztály vesz részt a foglalkozáson.

 

1.  Válogassunk színeket / csoportosítunk/

              az egyik a hideg jelképe lehet, a másik pedig a meleg!

         Az asztalokra kerül egy puttonyos hóember és egy tábortűz imitáció.

                  Színes /hó/golyókat kell szortírozni, a feladatnak megfelelően.

 

               1. Hóember-csoport                            2. Tűz-csoport                        

 

  Azokat a színeket tegyük a hóember puttonyába, amelyikről a hideg jut eszünkbe!

Az életkori eltérés egyáltalán nem zavaró tényező, olyan információkat adnak át       egymásnak melyek jól értelmezhetőek .

 

 

  1.                  Adott szempontok alapján színek válogatása

              Maradjunk a színeknél-  milyen színek jellemzik az egyes évszakokat?

               Már tanult színkombinációikról van szó- / felelevenítés, alkalmazás /

                                           Csoportbontás, évszakosztás:

 

      a/ csoport       b/ csoport        c./ csoport       d./ csoport

            tél                 tavasz                   nyár                ősz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               Az évszakokra jellemző színek, színárnyalatok válogatása csoportonként.

                     Már hallott, de nem aktív szó gyakoroltatása: TÓNUS

A differenciált csoportmunka elemeként az idősebbek élettani     kapcsolatokat keresnek színekkel:

 

 

                             Színek élettani hatásai         

              

- serkenti az agyműködést                               - csökkenti a pulzusszámot     

- serkenti a szívműködést                                - meleg érzetet kelt                    

- nyugtató hatása van                                       - gyorsítja az anyagcserét-

- növeli a pulzusszámot                                   -  hangulati tényezők hozzárendelése    

- izgató hatása van

 

 

 

 

3./  Játszunk nagy ho- ho- horgászt!

/ csak akinek van horgászengedélye. Mivel a feladat nehéz, így időre dolgozunk!

            

Nagy tál vízben mágneses figurák – mesterséges és természetes formák halászata és csoportosítása.    /kis horgászbotokkal csoportonként/

 

- Amit kihalászunk, találjátok ki, hogy mesterséges vagy természetes formával rendelkezik?

         TERMÉSZETES                             MESTERSÉGES

 

   CSIGAHÁZ    TEKNŐSBÉKA               GUMICSIZMA    AUTÓGUMI    LAVÓR FALEVÉL      HAL    KAVICS    BÉKA                           VIZESFLAKON

   GESZTENYE   VIRÁGSZIROM               BAKANCS   BALTA     VASKORLÁT

 

            Néhány szó a természetes környezet szennyezéséről, védelméről!

                                      Környezettudatos magatartás!

 

 

4./  Frottázs készítése falevelekkel

 

- Az aulát, és folyosókat fogjuk díszíteni az általatok készített mese falevelekkel az iskolai rendezvény alkalmából.

     A legfontosabb az esztétikus megjelenítés, a rendezvény színvonalának növelése.

Munkamenet:

Falevelek mintázatát felhasználva frottázs készítése, kontúrozás, majd kivágása és újra komponálása dekorációként nagy felületre.

A frottázs fogalmának eljárásának felelevenítése./ Francia- dörzsölés – frottír törölköző /

Az egyénileg elkészített kivágott levélimitációkat újra csoportokban komponálják nagyobb felületre, a nagyobb gyerekek segítenek a forma és színvilág képi megteremtésében, felhelyezésében.

Eszközök meghatározása, egyéni elgondolások megbeszélése

Közben mint motívum elemekről esik szó a népművészetben és a ősi díszítőművészet kapcsán.  / kalotaszegi sírleletek – motívumanyaga/

 Differenciált eszközhasználat: Lehetőség adódik - a bonyolultabb, eddig ismeretlen eszköz használatára, /írónád, fapác stb./ A nagyobb gyerekek eszközhasználata a nehezebben kezelhető anyagokat is megengedi.

 

Javarészt életkoruknak megfelelő feladatokra bontva, csoportmunkával illetve a gyakorlati feladatoknál alkalmazott anyag illetve eszközválasztásnál nyilvánul meg a differenciálás.

     - Az egyéni különbségek itt inkább az életkori szóródás, tapasztalati előélet miatt jelentkeztek, elsődleges a feladatok meghatározásánál, nem szellemi különbség, hiszen a csoport tagjai valamilyen szinten érdeklődésük miatt tehetséggel, kreativitással bíró gyerekek.

- A kész formációkat kontúrozzák, majd kinyírják ollóval.

 

- A rendezvény dekorációinak és feliratainak elkészült elemeit megfelelő méretekben komponálják össze.

- A leveleket színeket, formai elemek összehangolva ragasztással rögzítik nagyobb egységekbe, melyek kikerülnek a rendezvények helyszíneire.

 

 

 

5. Értékelés

A kihelyezett alkotásokat adott szempontok alapján közösen értékelik a gyerekek

/ kritikai érzék, önértékelés, stb./

      A kifejezetten heterogén összetételű csoportban a gyerekek egymással való kapcsolata

      az  egymást tanítás, a viták, a megbeszélések és maga a konkrétan elvégzendő, kijelölt

      munka megosztása teremti meg itt a differenciálás lehetőségét és szükségességét.

A kész munkákat kihelyezik a megadott falakra háttér dekorációként- aula, ebédlő,  sportcsarnok, tanterem- ahol vetélkedő lesz rendezve. A gyerekek büszkék, hogy munkájuk nemes célt szolgál és egészen nagy közönség szemléli aránylag hosszú időn keresztül

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3./ Egyéni differenciált munka- frottázs -

3. tanulási szempontok alapján egyéni sajátosságokat figyelembe véve

2. képességeik alapján legalább három csoportba osztják

1. amikor párhuzamosan dolgoznak ugyanazon a feladaton,

4./ Csoportos- kompozíciók készítése

illetve a gyerekek személyre szabott feladatot kapnak.

 

6./ Csoportos- Az alkotások kihelyezése

                                      6 - 6 - 7 fővel

 

2./ Csoportos- differenciált munkamenet – színek csoportosítása, elemzése

 

/sárga, narancs, fehér/        - jól olvasható                  

/Reklámok – színhatások adekvát felhasználása./

fehér-feketén                feliratokhoz             

     fekete-sárgán                feliratokouz

/Az életkori sajátosságaikhoz igazodó feladatmegosztás/

     

                            

                                / villany le- teljes sötétség /

                                / vidám, szomorú színek /

 

/ szín-kérdőlapot töltenek ki a csoportok /

/ sárga irigység, hó-fehér, tenger-kék, liba-zöld, tűz-piros, stb./

/ munkahelyek, szűkebb, tágabb környezet, reklámok, kórházak, divat- ízlésfejlesztés /

/ lila, barna, fekete             / feladat, jól olvasható      szimbolikus

    / igaz, hogy a frontális formát a reformpedagógia elveti, még is ez az anyag elsajátításának leggyorsabb módja. Végül is a lényeg, hogy ne kerüljön túlsúlyba, és ne legyen kizárólagosan alkalmazott módszer, és az sem igaz, hogy csak a pedagógus szerepelhet ekkor, hiszen gyors táblához szervezett feladatokkal meg lehet mozgatni a gyerekek jelentős részét- csoportosítás, társítás – jelen esetben/

 

- Fontos:   játékok színe

- Fontos :  ruha színe

    

A színek jelentősége különböző korcsoportos megközelítésekkel:

A szemléltetésként alkalmazott plakátok, képek, borítók elemzése eleve előkészítette az alkotó folyamatot. Az elvárt munkadarabok nem művészi feladatmegoldások, de a kezdettől fogva kapcsolatban kell állnia a művészettel, hiszen az eszközök révén azonossággal bírnak / kompozíció, térábrázolás, színek és formák kapcsolatrendszere, vonal, folt, tónus/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.